Tuesday, May 5, 2020

ED - The Last, The Beginning!

6th posting - ED (Emergency Department)

Dalam housemanship, kita akan diberi pilihan samada untuk memilih satu daripada yang berikut
- Emergency Department (ED)
- Anesthesia Department
- Klinik Kesihatan (KK)
- Psychiatry

Ni kira posting elektif la. Kita boleh pilih which one. Ikut nasib jugak, kalau ada kekosongan then kita akan dapat apa yang kita pilih tu. 
Certain hospital dia ada banyak choices, and ada certain hospital dia punya pilihan limited sikit.

hospital emergency department entrance sign

Elektif posting ni tak semestinya ambil masa 6th posting je. Kita boleh pilih untuk masuk daripada 4th posting lagi sebenarnya, dengan syarat kita dah buat satu medical base posting, satu surgical base posting, and O&G posting.


..................................................

Aku pilih ED sebagai elektif posting, sebenarnya memang daripada mula lagi dah plan untuk ambil ED. Rasa takut-takut tu memang ada sebab senior kata ni posting paling busy and paling kelam kabut sekali antara semua. 

Tapi aku rasa ni posting yang agak bagus untuk betul-betul belajar semua basics (knowledge and skills) and untuk prepare before MO-ship lepas ni.

Alhamdulillah masa first day masuk ED, semua orang sangat warm, sangat welcoming. Takde la rasa kaget sangat. Cuma kena start buat semua benda sendiri.

Kena laju. Laju buat kerja, laju untuk fikir what to be done, what's next


Dulu dekat ward memang dah kena biasakan diri dengan benda-benda macam blood taking, CBD, Ryle's tube, ECG, etc. Dekat ED ni pulak dah start kena biasakan diri dengan bagi ubat. Kena pandai prepare Noradrenaline, GTN, Streptokinase, fast-correction, and pre-medication. 

..................................................

Alhamdulillah, blending well with current environment. Walaupun setiap hari ada benda baru yang nak kena belajar, but its that dynamic yang buatkan posting ni mencabar dan menarik. 

Sekian, salam!

No comments:

Post a Comment